Buku | Empayar karya Teme Abdullah

November 11, 2018


Assalamualaikum,

Okey aku sambung dari entri yang lepas. Aku ingat nak tulis 2 buku dalam satu entri. Tapi macam tak best. Jadi aku asingkan. Mudah untuk aku cari nanti.



Empayar: Hikayat Putera Tanpa Nama | Teme Abdullah

Buat kali pertama Teme menampilkan satu hasil penulisan yang berbeza dari siri Jalanan, iaitu satu kisah fiksyen. Ilham dari persoalan persoalan yang Teme terbitkan dari minda dia. Okey im not sure pasal ni. Tapi boleh baca entri Teme yang aku dah sediakan. Tekan sini.

Aku suka kulit buku dia, macam buku-buku klasik dahulu kala. Tapi aku yakin garis masa di dalam buku ini bukan di zaman dahulu kala, tetapi ia berada di zaman hadapan yang paling hadapan. Betul tak Teme? Ke salah?

Ia dimuatkan 16 bab dan 347 muka surat [Tidak termasuk kulit buku] Bak kata penerbit, jika anda mendapati dahi anda berkerut sewaktu pembacaan - Youre not alone. Betul la tu. Ada certain part yang berkerut juga la dahi aku fikir nama pahlawan dan pelatih tu.

Dari muka surat pertama aku mula meneroka kisah di Madrasah Taming Sari hingga akhir muka surat, aku sangat berpuas hati. Aku dapat setiap gambaran yang Teme cuba ceritakan. Dah lama aku tak bermain dengan imaginasi macam ni. Bila dapat bayangan tentang cerita tu aku rasa puas.

Ada satu bahagian di dalam buku Empayar ni Teme letakkan gambaran Madrasah Taming Sari. Sikit je aku nak cakap, detail gila. Lukisan Teme semua detail detail. Geram je aku tengok. Tak percaya? Tengok la sendiri dalam buku Empayar tu.

Aku suka gaya penceritaan dia. Tak terlalu bosan. Tak terlalu cepat. Jalan cerita pun cantik. Setiap watak memainkan peranan masing-masing. Cuma ada certain part yang buat aku baca dua tiga kali. Mungkin sebab aku lambat untuk memahami apa yang cuba disampaikan.

Pada awal pembacaan semuanya berjalan dengan lancar. Aku cuba untuk ingat setiap nama pelatih dan pahlawan. Ternyata aku tewas. Ada yang aku lupa dan kena selak balik muka surat sebelumnya.

Boleh tak kalau aku nak katakan yang aku geram sangat sangat sangat sangat sangat dekat Pahlawan 1636 tu? Aku rasa macam piat-piat[pulas] je telinga dia. Dah la masa berbahas tak kasi orang menyampuk. Tapi dia menyampuk boleh pulak.

Orang lain buat, semua tak boleh. Dia buat semua boleh. It just surat yang dikirim seminggu sekali. Ya Allah, nasib aku dah habis baca. Ni kalau baca balik, aku bunuh je Pahlawan 1636 tu dalam fikiran aku.

Benda mudah, sengaja disusahkan. Sesuka hati meletakkan hukum mengikut nafsu. Berpura-pura menjadi putera yang hilang.

hahahaha sorry gais, sis done emosi. Banyak kali juga la masa baca tu aku geram dekat Pahlawan 1636.

Aku just nak cakap yang watak Pahlawan 1636 itu ditulis dengan baik sekali sebab ia berjaya mempengaruhi emosi aku. Ya, bagi aku begitu. Jika satu kisah itu berjaya mempengaruhi emosi aku yang sangat susah untuk disentuh, aku kira cerita itu sangat bagus.

Aku sarankan kepada kalian untuk membaca Empayar: Hikayat Putera Tanpa Nama ni. Okey, aku tak tahu nak taip apa dah. Rasa janggal pun ada. 

Apa yang dapat dan faham dari buku ni, banyak mana pun ilmu kita, banyak mana pun pengetahuan kita, jangan sesekali kita gunakan untuk puaskan nafsu kita semata-mata. Jangan kita letakkan hukum sesuka hati. Jangan kita terlalu bermegah dengan apa yang kita ada. Kita harus berlapang dada dalam menerima teguran. Jangan terlalu ego hingga tidak mahu mengaku salah sendiri.

Jadi penunggang agama is not good. Ia membuatkan Islam itu kelihatan seperti sangat susah. Semua haram, jadi apa yang halal? Semua salah dan kau seorang yang benar is not good. Kita nasihat orang boleh, bila orang nasihat kita, kita tolak tepi dengan mengatakan bahwa dia sesat. Its not good you know.

Kita semua pernah buat salah. Kita semua pernah tersalah pilihan. Allah tidak sekejam itu. Jika tidak tahu akan sesuatu perkara, lebih baik kita berdiam dan bertanya kepada yang lebih arif dan boleh dipercayai tentang budi pekertinya.

Watak Pelatih 8492 pula, aku suka sebab dia menjadi tukang jawab bagi kenyataan kenyataan yang dilontarkan oleh Pahlawan 1636. Okey, aku rasa macam aku ingat dah dorang punya nombor hahaha

Pelatih 8492 ni dia tak macam Pahlawan 1636. Mereka adalah dua watak berbeza. Tetapi bagi aku watak mereka ini melengkapi antara satu sama lain. Itu apa yang aku rasa la. Lain orang, lain pandangannya.

Btw, korang boleh dapatkan buku ni kedai-kedai buku yang berdekatan. Jika anda berada di Taiping, aku ada nampak buku Empayar dan Impian jalanan ni Gallery Bookstore yang berada di dalam Tesco dan juga di kedai Popular yang berada di AEON Taiping. Selain dari tu aku tak pasti.

Kalau nak beli online juga boleh. Kalian boleh ke laman sesawang Iman Publication dan korang boleh juga tengok buku-buku yang lain.

and again, aku minta maaf. Quote untuk Empayar juga aku tak buat. Aku nak buat, tapi nanti ya.

*****

Nota kecil buat Teme,

Terima kasih karna sudi berkongsi cerita.
Terima kasih kerana sudi memberi kepercayaan kepada kami untuk meneroka kisah siri Jalanan.
Terima kasih kerana wujud di dunia ini.
Terima kasih kerana menjadi satu inspirasi baru buat yang lain.
Terima kasih kerana menjadi Teme Abdullah.

If  Teme rasa tiada siapa yang membaca karya Teme, just want you know yang saya sentiasa membaca karya Teme.

Cumanya saya tenggelam di antara ramai pembaca Teme yang lain. Saya cuma insan kecil yang berada jauh di belakang yang sentiasa menyokong Teme.

Teruskan menulis.
Moga cepat sembuh.
Moga berjaya dunia dan akhirat.
Moga sentiasa di dalam rahmat dan lindungan Allah.
Moga boleh curi-curi masa untuk menulis buku.

Have a day Teme! Have a day gais!

Untuk baca apa yang aku merepek pasal buku siri Jalanan Teme Abdullah boleh scroll ke bawah -

Pingat Bunga Kuntum Sepuluh 

Saya tunggu buku Empayar II: Hikayat Putera Tanpa Nama ya Teme, sebab ceritanya tergantung dan saya nak tahu ke mana pula Pelatih 8492 membawa diri. Terima kasih sebab buat saya yang tak mudah beremosi ni emosi.

Keep writing!

Nota kecil - Jika ada info yang salah, boleh beritahu. Dengan serta merta saya betulkan. 

You Might Also Like

1 comments