Review Bayang Sofea by Teme Abdullah

June 16, 2024

 Assalamualaikum, hai guys!

Macam mana harini? Okey ke takkk? Saya harap yang baik baik sahaja untuk kalian! Its okey, you can get through it. Take your time okiee ~

Jadi, kalini Teme comeback dengan buku baru! The title is ✨ Bayang Sofea ✨ Minta maaf lambat sikit review buku ni 🥹 Sesungguhnya saya baru habis membacanyaa. Ini review cara saya 🌱

Lets start our review story!

This time the amount of preorder is only 5000 pieces! I mean, dengan Temerity dah berkembang luas. Dah ramai yang kenal Teme, is it possible for me to get it? Ramai yang dah familiar dengan nama Teme Abdullah dan mesti ramai yang sudah memiliki karya penulisannya. Jadi sudah semestinya akan ramai yang mahu memiliki karyanya yang paling terbaru. Kan!? 

And Alhamdulillah I get the book ✊🏻 dah la masa hari preorder tu saya tengah busy dengan komitmen kerja hahahaha punya risau takut terlupa waktu preorder Bayang Sofea. But everything went well ✨

Kali ini Teme menawarkan button badge dan dua kad bookmark as freebies dengan buku Bayang Sofea. I love the button badge!!! At first its look like a brain, but no, actually its Rice and Noodle! 

The inclusion 🌱

Masuk ke dalam dunia Bayang Sofea membuatkan saya sedikit culture shock. Mungkin sebab dah lama tak berimaginasi di dunia penulisan. Ini adalah buku pertama setelah sekian lama saya tidak membaca. Sedang cuba untuk memupuk kembali habit untuk membaca. 

Pembacaan Bayang Sofea dari awal hingga akhir, what I can say, i mean write is, the twist dalam buku ni membuatkan saya ter-twist sekali yaaaa hahahaha I mean dia macam mimpi dalam mimpi yang tiada effect sama sekali, you can see the flow of the story sangat smooth!

Hampir tiga kali ulang juga la pada plot sebab ehhhh betul ke ni. Betul ke apa yang jadi. But Teme said buku ni santai santai je. Memang santai, tapi otak saya yang tak santai sebab fikir kenapa Sofea macam tu. It feel kinda heavy vibe but not so heavy (?) 

Flow cerita how Sofea rasa semua yang dia buat or dapat itu cuma dengan bernasib baik, padahal ia lebih daripada apa yang dia sangka. She thought that some organisation help her to get what she have right now, but turns out.... Go read it yourself 😉 hihi

Then Sofea berjumpa kembali Danny setelah beberapa tahun tak berjumpa, mula berkomunikasi antara satu sama lain hingga merungkai kembali kisah lampau. 

I bet Bayang Sofea punya time line is sebelum wujudnya zaman Latif Purnama di Selamat Tinggal Purnama. Kannn!? Now I know how they do the tag project and how they apply it masa STP. Sistem jalur dan Bread. 


Ada few babak yang membuat saya sedikit geram, sakit hati dan rasa nak masuk betul betul dalam dunia Bayang Sofea sebab nak tarik rambut Jess tuuu 😂 

And ada few babak yang membuatkan saya senyum senyum sendiri. Romantik juga ya Danny menghias jalan belakang yang selalu Sofea lalu untuk pergi kerja. But I need to know more about Danny dengan organisasi dia tu. Because the ending is a bit off. Its like an open ending and we (readers) can choose our own ending.

Tapi ending yang saya rasa is something happened to Danny because Sofea said she rarely eat ubat sebab dia memerlukan bayang tu untuk hal hal yang perlu. 

To me, Danny dan Sofea adalah satu gabungan yang you can sense their chemistry walaupun hubungan dorang macam tu before they marriage to each other.


Btw out of context, I played with shadow because the title of the book is Bayang Sofea ✊🏻 kinda fun hahahaha

Bayang Sofea is such a great book. Walaupun terasa sedikit heavy, but im good 👍🏻 I can digest it well. But untuk seorang Jamilah, dia tidak mahu mewujudkan sebarang persoalan atau apa apa yang membuat dia curious sebab nanti dia tak boleh tidur sebab pertanyaan tu akan berlegar di dalam fikiran dia. Jadi, saya enjoy the book tanpa mewujudkan banyak pertanyaan, walaupun sebenarnya ada je pertanyaan yang nak di tanya. But for now, saya hanya membaca pada tahap permukaan sahaja tanpa menyelam dengan lebih dalam.

I do saw few tweets about Bayang Sofea theory dekat X (Twitter), tapi tak ambil tahu sangat sebab kalau saya ambil tahu, saya memerlukan Teme untuk mengeluarkan artikel tu dengan kadar segera hahahahaha 

Teme, you read this blog? Dah lama kan tak singgah blog saya? Hahahaha ye ye je Teme singgah blog 😂 tapi apa apa pun, kudos Teme untuk buku yang diluar kotak fikiran saya. Sebab saya bosan dengan alur cerita yang saya boleh agak jalan ceritanya. Sebab tu dah lama tak baca buku dan tak beli buku. Jadi, ini adalah buku pertama saya baca setelah lama tidak membaca. 

Btw I found a few typo, but saya masih faham the words. 

And again, tahniah untuk comeback Bayang Sofea yang mendapat sambutan dengan sangat baik dan tahniah juga untuk meet and greet yang berjalan dengan lancar setelah 6 tahun Teme tak berjumpa dengan Temerity aka Teme Abdullah museum. 

Akhir kata dari saya untuk posting ini, 
Terima kasih kerana menulis. Terima kasih untuk kisah dan cerita yang dikongsi. Teruskan berkelana di muka bumi bersama kisah kisah yang penuh hikmah dan pengajaran.

Terus terbang tinggi. Tapi jangan terus berhenti. Take your time. You can do it! 


Moga direzekikan lagi untuk bertemu dengan Teme 🥹


See you when I see you! 🌻

You Might Also Like

0 comments