Penulis Jalanan by Teme Abdullah

May 14, 2023

 Assalamualaikum,

Hai, apa khabar? Rasa macam lama betul tak menulis blog ni. Kinda miss it, but you know, Im too lazy to type because my words in my mind sangat laju berbanding saya menaip.

Tapi apa pun, saya harap semuanya baik baik sajaaa. Later we catch up, sebab sekarang saya nak menaip pasal buku terbaru dari Teme Abdullah iaitu Penulis Jalanan.

Saya rasa saya ada skip a few buku Teme dekat blog ni. Tapi biar je lah hahahaha Im so sorry Teme!

Macam biasa, cover buku Teme tu sudah semestinya Teme yang lukis sendiri. The details sangat detail ya. 


Paling fav is Siri Jalanan, I mean the whole Siri Jalanan because it feels like a diary and they share their thoughts about something, about their life, how they overcome the ujian, how they still think positive and have hope about something. 

The struggle, the thought, the urge to change tapi keadaan tidak mengizinkan kerana Tuhan berkata masih belum tiba waktunya.

I learn from their point of view about life. The struggle feel so real, I mean, Im ugly crying for this siri jalanan (Penulis Jalanan) hahahahaha 

Perjalanan perancangan yang tidak seiring dengan apa yang difikirkan dan yang telah dirancang. Ternyata, Tuhan sudah punya rancangannya sendiri untuk kita.

At first, it may hard. But at the end, kita tahu yang this too shall pass. Kadang mungkin apa yang kita tidak suka itu adalah yang terbaik untuk kita dan apa yang kita suka itu akan memudaratkan diri kita. 

I can see the character development, how he overcome his ujian. How he handle everything. How he trying to not hurt himself. 

Disclaimer :  Im not sure if this book will trigger you or not, but just take your time. Because saya menangis dan merasa sedikit terganggu dengan certain scene di dalam buku ni. Saya menangis macam kenal betul dengan Iskandar tu ya :') Padahal in real life sayalah manusia yang paling tidak menunjukkan perasaan. 

To Teme, thank you for sharing your thoughts and stories, but lets do what you said, it just a story. 

Cerita dari seorang Teme yang sedang berkelana di muka bumi milik Tuhan. Membaca kisah yang dia ingin cerita kepada pendengar.

I get it. I heard your stories and I cry. Thank you for this amazing stories. I dont think I can read this book again, because saya tahu bila saya baca balik, saya akan menangis lagi lagi dan lagi.

Terima kasih kerana masih menulis. Terima kasih kerana berkongsi cerita. May Allah bless you always Teme ✨

Terus menjadi seorang Teme yang melukis menulis dan terus menjadi diri sendiri. I hope the best for you. Take a good care of yourself okieee.

Thank you for this Siri Jalanan, Empayar, Kapal Terakhir, Selamat Tinggal Purnama. Thank you for keep writing and terima kasih kerana menjadi manusia yang baik ✨🍒

May Allah bless you.  

Last but not least, thank you for existing in my garis kehidupan ☁️🍒


Penulis Jalanan ft Bookmark Your Choice Seventeen ☁️



This Siri Jalanan dapat book badge 💕

Thank you for your time! 

You Might Also Like

0 comments