Buku | Signature Jalanan by Teme Abdullah

March 18, 2020


Assalamualaikum, hai semua!

Its been awhile? So, how was your day? Moga semuanya baik baik saja.

Ingat, keluar rumah bila perlu sahaja okey. Jangan panik, bawa bertenang dan tolong jangan buat pembelian panik ya. Beli apa yang perlu sahaja.

Jangan membazir. Kawal pergerakan kita. Jangan pergi ke tempat tempat tumpuan ramai. Jarak jarakkan diri dari orang lain. Kita jaga kebersihan sama sama okey!

Jadi memandangkan kita kena kuarantin diri lebih kurang dalam 2 minggu demi salah satu cara untuk mengawal Covid19 ni, boleh la kita catch up balik hobi kita dan kenal diri kita.

Kita hidup dengan manusia lain. Kita bukan sendirian. Jadi, jangan pentingkan diri sendiri dengan pergi keluar merata atau travel ke negara luar. Bukankah mencegah itu lebih baik dari merawat? Bukankah menjaga kesihatan diri dan kebersihan itu dituntut dalam Islam?

Stay home and stay safe! Minum air banyak banyak. Kerap cuci tangan. If ada hand sanitizer, guna.

Can we proceed?

Okey, dalam banyak aktiviti yang dah lama aku tak buat is membaca. Jadi hari ini aku ambil keputusan untuk membaca.

Buku ni dah lama aku beli, dari tahun lepas masa PBAKL 2019. Dan ya, masih orang yang sama tolong pickup dekat pbakl tu hahaha Thank you Qis! And tak sangka kita dapat bertentang mataaa.

 Signature Jalanan | Teme Abdullah 

Muka hadapan
 Mengenai siri Jalanan yang ke-4 ini, ia mempunyai 306 muka surat. Tidak termasuk kulit buku. Ada isi kandungan dan kata kata pengarang. Mempunyai 22 bab. Antara yang aku ingat is Ikan Longkang, Graduasi, Terdesak, Hari Ben dan ada lagi lah tajuk dia haha

Dannnn, bila you guys tengok cover buku ni betul betul, kamu akan nampak sebuah lukisan yang bersambung. Sama macam 3 siri Jalanan yang lain.

See I told you! Its beautiful right? 
Untuk buku kali ini, Teme selitkan sekali penanda buku. Aku rasa penanda buku ini akan ada sambungan lukisannya. Just wait and see. Akan aku kumpul kesemuanya dan lihat lukisan penuhnya bagaimana.


Sebelum saya melanjutkan apa yang saya akan merepek ni, saya, Siti Jamilah ingin memohon maaf jika ada salah informasi dan fakta tentang buku ini. Segera beritahu saya dan saya akan betulkan secepat mungkin.

Btw, Teme baca ke? Hey, is Teme here? Kalau Teme ada di sini, saya nak cakap --

Terima kasih sebab menulis dan melukis. Maaf sebab lambat baca buku Teme sampai dah nak keluar buku baru dah haaa. Terima kasih sebab sudi baca apa yang akan saya merepek dan taip. Buatla macam blog sendiri ya. Btw, lama tak nampak Teme update blog. Busy ya?

Good luck Teme! May Allah bless you and ease everything for you! Saya masih menyokong awak dari dulu sampai sekarang.

I think mesti ramai yang kenal Teme kan? Teme si pelukis dan penulis. Teme juga ada buat planner dia sendiri. Boleh search #tplanner dekat insta atau twitter atau kamu boleh tengok dekat insta Teme sendiri. Tekan je ni - - > Teme Abdullah

Haa ni antara isi kandungannya

So next, antara watak yang aku ingat is Ben, Joe, Alif, Zack and Oki. Untuk siri Jalanan kali ini iaitu Signature Jalanan membawa kita ke garis masa semasa sekolah menengah tingkatan 5 dan juga semasa mengambil keputusan SPM.

Jadi aku rasa pelajar pelajar atau sesiapa yang sedang belajar, maybe you can read this book. Saya cadangkan kamu baca buku ni. Mungkin boleh boost kembali semangat kamu.

Btw, aku suka setiap karakter ni sebab masing-masing bawa karakter masing-masing tanpa dibayangi yang lain. Masing-masing menghidupkan karakter masing-masing. setiap karakter ada kekurangan dan kelebihan, masing-masing menumbuh dewasa dan belajar dari kesilapan.



Seperti yang dijangka, buku ni buat emosi aku turun naik. Kejap aku gelak, kejap aku sedih. Part yang aku rasa kecewa is bila Ben cakap, "Sampai hati cikgu...." tu. Aku faham rasa tu, kita rasa macam setiap usaha yang kita buat tu rasa macam sia sia je. Tak ada siapa yang pandang.

But hey, its okey. Allah lihat setiap usaha kamu. Allah tahu setiap isi hati kamu. Dont give up okey?

Dalam buku ni juga ada cerita tentang talented, gifted dan dakwah dari sudut pandang yang berbeza. Ada juga tentang usaha dan mentaliti dalam belajar.

Curang | ms 213
 Bila aku baca sampai bab ni, aku rasa macam terbawa bawa emosi aku sekali. Aku repeat banyak kali "Noo, Ben dont do that. No. You can do it.". Berdebar je bila baca dan yes, peperangan antara diri sendiri adalah yang peperangan yang paling susah. Sebab kita akan terus mencari sebab dan memujuk hati bahawa itu adalah yang terbaik untuk kita.

But, saya bangga dengan Ben sebab dia.....okey, nak tahu kenapa, kenalah baca buku tuuu hahaha Teme, saya ada soalan, Ben tu budak yang berkaca mata dan berbaju petal-petak tu ke? [Refer to gambar Teme di Impian Jalanan]

Up-and-down-page
Tengah feeling baca Zack dengan Ben, tiba-tiba kena baca buku terbalik hahaha Jadi orang tak boleh marah aku la kalau aku baca buku terbalik. [Btw, Team Iman ada contact aku pasal buku updown ni,dorang nak ganti dengan buku baru. Tapi aku tolak sebab aku rasa ini adalah memori. Its okey. Thank you kak Iman sebab offer nak gantikan buku kite ni!]


Is that 18 years old Teme? To young Teme, terima kasih sebab tidak pernah berputus asa. Terima kasih sebab ajarkan saya untuk tidak mudah berputus asa. Teruskan apa yang sedang kamu rancangkan. This is your journey, just do it and take your time.


Aku rasa dalam 5 jam kot aku habiskan baca buku ni sambil basuh baju, makan, ulang alik masuk keluar tandas, dengar lagu. To me, buku ni sedikit sebanyak membuka mata aku melihat dari perspektif yang lain dan pendapat yang lain. Banyak tentang pelajar, tentang usaha dan ada beberapa lagi.

To student and whoever you are, saya cadangkan kamu baca buku ni. Mungkin kamu boleh menjadi seperti Joe atau Alif, salah satu watak di dalam anekdot ni.

Dan di akhirnya, masing-masing berjaya dengan cara masing-masing. Rasa syukur itu pernting di dalam kehidupan seharian kita. Lihat apa yang kita ada, bukan lihat apa yang orang lain ada.


To Teme again,
Pesanan saya masih sama. Ucapan saya masih sama seperti post sebelum sebelum ini.
Teruskan menulis dan melukis. Terus sebarkan kata positif pada yang lain.
Dan jika merasa lelah, berhenti untuk berehat sebentar. Nanti-nanti mulakan kembali. Berehat untuk merangka kembali rancangan yang sudah tersasar dari landasan.

Terus menumbuh dewasa dan menjadi seseorang yang baik jiwanya. Teruskan bercerita dan tak sabar nak tunggu next book!

Terima kasih kerana wujud 🌸

PS // Stay safe and take care okey! Kita jaga sesama kita, jadi secara tak langsung kita bantu ramai orang. We do our part and they do their part. Dont be selfish. Kalau bosan, go baca buku atau cipta resepi baru atau mungkin boleh buat sesi catch up dengan diri sendiri tentang hobi yang dah lama kita tinggal?

Fi hifzillah!

You Might Also Like

1 comments