Tutup Buku 2018

December 31, 2018


Sudah banyak yang kita tempuh
Sudah banyak yang kita alami
Ada pahit manis
Ada tangis tawa
Ada harapan kecewa

Di tiap perasaan itu
Mengajar kita pelbagai hikmah
Ia banyak membentuk diri kita yang sekarang
Dan itu semua adalah proses kehidupan

Harapan
Ia sentiasa ada
Usaha dan yakin pada Tuhan

Kehidupan
Ia tidak berakhir selagi ia belum berakhir
Teruskan melangkah
Meski payah dan susah

Kesilapan
Ia sentiasa terjadi
Hiraukan kata yang terlampau kesat
Usah takut dengan kesilapan
Karna itu adalah proses kita belajar

Itu juga karna
Kita ini cuma manusia biasa
Manusia yang sentiasa melakukan kesilapan
Manusia yang sentiasa berusaha untuk menjadi lebih baik

Moga di hadapan nanti
Allah salurkan kekuatan untuk kita
Moga kita berada di dalam rahmat dan lindungan Allah

*****

Dalam suka pasti ada duka. Dalam kecewa, pasti ada harapan. Dalam tawa gembira, pasti pernah berkecil hati. 

Aku mohon maaf kepada kalian. Kadang aku tak sedar apa yang aku buat tu salah. 

2018. Banyak memori yang kita cipta bersama. Meski ia sedikit, tapi raikanlah memori manis itu. Memori pahit, ia bukan selamanya pahit. Tetapi, kita akan sedar bahwa di dalam pahit itu tersembunyi manisnya.

Jalan yang kita lalu ini, ia tidak pernah mudah dan ia tidak juga payah. Jika kita yakin dan beri pengharapan itu pada tempat yang sepatutnya. Jangan expect terlalu tinggi. 

Kita tahu diri kita bagaimana. Di akhir nanti, kita cuma ada diri kita. 

2018. Satu lagi proses kehidupan. Banyak hal yang kita belajar darinya. Banyak hikmah yang kita peroleh darinya.

Hancur mana pun jiwa kita. Retak mana pun hati kita. Teruskan melangkah karna perjalanan ini belum berakhir selagi ia tidak berakhir. Mulakan dengan langkah yang kecil. 

Kesilapan. Ia tidak pernah mudah untuk menerima kesalahan sendiri. Tetapi aku belajar untuk terima dengan berlapang dada karna itu adalah langkah pertama dalam belajar. Masih banyak yang perlu aku belajar. Jika aku salah, tegurlah aku. 

Kamu. Moga kita boleh berjumpa tepat pada waktunya. Tanpa awal atau terlewat. Di saat kamu berdiri di hadapan aku, aku tahu bahwa kamu adalah insan yang punya sedikit dari jiwa aku. 

2019. Harapab aku masih sama seperti hari hari kemarin. Aku mahu lihat dia bahagia. Aku mahu lihat jiwa dia terbang bebas.

Moga tiap urusan dipermudahkan oleh Allah. Moga kita sentiasa di dalam lindungan dan rahmat Allah. Moga tiap insan yang berada di dalam kisah hidup kita sama ada cuma sebentar atau lama terus beri pengajaran pada kita.

Pergi jika mahu. Tinggal jika mahu. Terserah pada mereka. Aku sudah tidak peduli sepenuhnya. Aku cuma mahu teruskan jalan cerita kehidupan ini. 

Dalam gelap hujan, aku tahu di akhir kelak akan ada matahari dan pelangi indah muncul. 

Be more nice to ourself. Have a wonderful journey of life! 

You Might Also Like

1 comments