Talk // Pilihan

May 05, 2017


Assalamualaikum,

Hari ini saya ingin bicara tentang Pilihan.

Hidup ini adalah pilihan. Terserah kamu ingin memilih apa atau siapa, sebab itu pilihan kamu.

Tapi, hati hati dengan tiap pilihan tersebut. Dalam setiap perkara yang kita lakukan seharian, kita perlu membuat pilihan. Maka, pilih la dengan bijak.

Kena ingat, setiap pilihan yang kita buat tu, kita tidak tahu akan akibatnya. Sama ada ia akan membawa bahgia atau derita. Sama ada ia baik atau pun sebaliknya.

Maka, teruskan berdoa supaya Tuhan permudahkan. Terus bergantung kepada Dia. Jangan putus harapan sebab kita tidak tahu akan akibatnya sehinggalah ia terjadi.

Setelah ia terjadi, maka jadilah ia sebagai takdir buat kita. Ya, itu adalah takdir yang telah ditetapkan untuk kita walaupun kita sudah berhati hati.

Tidak kira apa yang jadi, pasti punya hikmah. Buat pengajaran untuk masa akan datang.

Kamu boleh pilih sesiapa sahaja untuk hadir di dalam hidup kamu. This is your life. Tapi jangan berhenti untuk mengenal manusia.

Belajar dari mereka. Ambil yang baik, jangan ulangi kesilapan. Tidak semua yang kita kenal itu sikapnya sama seperti insan yang lepas.

Okey, tajuk pilihan ni sangat luas. Saya tidak tahu ingin cerita apa lagi.

Pilihan pasangan hidup? Ha yang ini kena tunggu saya ketemu dulu baru boleh bicara.

Saya sudah kehabisan idea. Kalau korang ada idea nak tambah untuk Pilihan, boleh suarakan di twitter @sjmilah_ atau di kotak chit chat tu. InsyaAllah aku masukkan ke dalam entry ini.

Annyeong!

You Might Also Like

0 comments

Instagram

Twitter