/ Talking / Belajar. Pelajar.

February 22, 2016


Salam 'alaik readers,

[ Le Owner ]

So, aku minta maaf sesangat sebab cam lama tak update an. Haha *macam ada yang tunggu*

Ah, abaikan. aku tahu tak ada yang tunggu latest entri dari aku, kan ? Ha, see, mana ada readers. Hahaha paling pun, aku je yang baca balik entri. :')

Okey, hari ni kita talk pasal belajar. Tapi sebelum tu, result spm bakal keluar 3/3/2016. Dah ready belum nak amik result ? 

Apa pun, aku doakan yang terbaik untuk korang. InsyaAllah  korang dah buat yang terbaik, jadi moga setimpal dengan usaha korang.

Ingat, apa pun yang korang dapat, ucap "Alhamdulillah". Tak kira berapa. Okey ? Okey.

Sebab tak semua orang dapat macam korang. Jadi, bersyukur. Aku dulu nak amik result dan dah dapat result memang tak ada feeling. Haha serius, aku rasa cam, hm, okey. Aku dah dapat result. So, whats next plan.

Tapi, syukur tetap syukur. Entah, aku cuma fikir, apa yang aku nak buat seterusnya. Sekolah dah habis. Jadi, aku duduk rumah je sebelum sambung belajar.

Oh ya, dulu masa form 4 dengan form 5, aku amik kos bakeri. Alah, kos yang masak masak tu, aku buat roti buku, kek, kuih, donut, piza, waffle, piza, roti segala jenis roti, hias kek, dan percayalah, saya fail bab menghias kek. Hahahaha

Macam-macam aku belajar masa sekolah dulu. Aku rindu sebenarnya, :')

Masa dah lama aku belajar dekat situ, memang aku rasa give up, penat kot, seharian duduk dalam bengkel. Terkejar sana sini. Bergaduh dengan kawan-kawan. Masam muka. 

Tapi aku tetap positifkan diri, mungkin ada sebab kenapa Allah campak aku dalam bidang ni. Then, terbitlah niat untuk membantu ummah. Aku nak bantu umat Islam sendiri. Beri makan pada yang berkeperluan.

Tak, ni bukan nak tunjuk lagak, atau nak tunjuk alim. Aku nak cakap yang, aku tak makpu beri apa-apa kepada mereka. Cukuplah aku kasi secebis pertolongan kepada mereka.

Then masa sambung belajar, cer korang teka, aku sambung bakeri atau ambil bidang lain ?

"Sambung bakeri ? Amik kulinari ?"

Tak, aku tak sambung pun bidang tu. Aku dapat bidang perbankan dan kewangan Islam.

Gila kan ? Dari baking, bidang memasak, terus terjun bidang banking, bidang ekonomi, perniagaan. Masa mula-mula masuk, sumpah aku kena kejutan budaya. Dengan ada akaun, lejar, jalan kira-kira, imbang duga segala bagai, jenis-jenis bank. Aku rasa cam, susahnya benda benda alah ni. Boleh ke aku grad tepat pada waktunya ? Boleh ke aku bawak benda benda ni sampai akhir. 

Cuma satu, sebab aku minat math je aku apply kos ni. 

Dan sekali lagi, aku give up. Aku ingat lagi, masa sem 3. Aku menangis sebab tak faham satu apa pun pasal akaun. Masa tu memang jatuh, down semua ada. Tak, aku tak kasi tahu parents aku pun.

Aku taknak dorang risau. Biar aku pendam sorang. Aku menangis depan Allah. Masa study pun aku nangis. Cengeng kan ? Haha

Last last, memang aku tawakal gila dekat Allah. Aku jawab je segala jenis soalan dan nombor tu. Aku rasa masa tu memang teruk ah. Pointer pun jatuh.

Tapi, Alhamdulillah, tak jatuh merudum sangat. Dan Alhamdulillah, akaun aku lepas.

Dan persoalan yang terbit masa sem satu dulu, kini terjawab. Aku mampu lakukan hingga akhir. Buktinya aku masih teguh di sini untuk semester akhir. Doakan aku.

Jadi point aku dekat sini, tiada perkara yang mudah dan tiada perkara yang susah. Kau belajar dulu benda tu, then dapat result. Baru kau cerita susah atau senang.

Ni tak, sebelum belajar dah kata susah. Kalau macam tu, sampai bila-bila susah. Jadi, belajarlah. Kau tak rugi pun. Ilmu dan kemahiran kau yang akan bertambah.

Tak kisah bidang apa pun yang kau ambil, percayalah, bukan saja saja Allah letak kau dalam bidang tu. Mungkin suatu hari nanti kau dapat bantu ummah.

Paling penting, letakkan Islam yang pertama. Zahirkan ciri ciri islamik dalam sesuatu bidang tu. Mesti kau punya minat dan lebih teruja untuk lebih ketahui lebih lagi ciptaan Allah.

Ingat, Allah bukan saja saja nak kasi kau masuk dalam sesuatu bidang tu. Mesti punya sebab.

Niat aku tu, sampai sekarang masih tersimpan dan Allah beri aku lebih lagi. Moga moga dengan bidang ni, aku dapat bantu ummah dengan lebih lagi. Doakan aku.

Walaupun sebenarnya aku takut dengan bidang yang berkaitan dengan ekonomi ni. Aku takut terdedah dengan rasuah, riba' dan seangkatan dengannya. Doakan aku.

Jadi, aku undur diri dulu. Apa yang baik, korang ambil. Yang tak baik, tinggalkan. Moga yang aku story ni, dapat motivasi korang yang memang lari dari kos asal. 

Yakin dengan Allah. Jangan putus asa dengan Allah.

Adios!

You Might Also Like

0 comments

Instagram

Twitter