Sunday, February 07, 2016

Kenapa Awan ?


Salam 'alaik,

[ Le Owner ]

Awan ☁

Kenapa "Awan"

Sebab....
Aku suka awan
Warnanya putih
Bersih, suci
Aku jatuh cinta pada awan
Sejak pertama kali melihat

Kadang terfikir macam
mana aku nak sentuh awan
Sedangkan ia hanya kumpulan wap air

Biar aku lihat dari jauh
Lihat ia terapung
Bersahabat dengan langit
Cemburu

Tiap kali rindu
Dongak, senyum
Kenapa aku boleh suka kau

Itu jawapan cliche aku, kehkehkeh

Aku suka awan sebab aku rasa itu mendekatkan aku dengan Dia
CiptaanNya yang sangat aku kagum
Bila sedih aku akan dongak
Melihat awan, langit
Kerana aku terasa dekatnya Allah
Bila gembira
Aku dongak, senyum
Terima kasih ya Allah

Tapi,
Awan itu suci, bersih
Sedangkan hati aku
Hitam, busuk

Mau diterima lagikah hati ini ya Allah
Hati yang dah berkecai,
Hati yang dah remuk
Hati yang dah hitam
Hati yang hanya dipenuhi dengan dunia, maksiat

Aku menangis
Dalaman aku,
Aku meraung
Aku menjerit

"Aku dah kotor. Aku hamba yang hina. Aku manusia yang penuh dosa."

Apa kau lupa apa yang Allah pesan di dalam Surah an-Nisa' ayat 27,

" Dan Allah hendak (membersihkan kamu dari dosa dengan) menerima taubat kamu, sedang orang-orang (yang fasik) yang menurut keinginan hawa nafsu (yang diharamkan oleh Allah itu) hendak mendorong kamu supaya kamu menyeleweng (dari kebenaran) dengan penyelewengan yang besar bahayanya."

Sudahlah, masih punya harapan
Allah masih sayangkan kau
Bangunlah
Tewaskanlah hawa nafsu kau tu,
Pergilah menuju ke arahNya.

sjmilah_

Adios!