Thursday, January 21, 2016

/ Cerpen / Rindu. Sakit atau Bahagia ?


Rindu.
Fitrah manusia.
Tiada siapa boleh elak.
Bahkan termasuk aku.

---------

Once upon the time, there was a girl. She's so beautiful, kind and really soft hearted. She always miss her bestfriend. She pray to Allah, to protect her friend. She always said, why this feeling kinda hurt ? Should I be hurt or happy ? The question just pass by, no answer, just end like that.

-the end-

-------

k, gurau gurau. hahaha
Nak tahu rindu tu sakit atau bahagia, meh baca dan scroll ke bawah, insyaAllah.

Isnin | 05102015

Ya, jerebu tak habis habis.
Kelihatan tebal sekali.
Tapi tak setebal qaseh aku dekat mereka.
Kenal mereka di alam maya.
Tak pernah face to face,
Tak pernah berjumpa,
hanya jari sahaja yang menari ke keypaid.
Saling membalas mesej, wassep.

Pandang langit,
Kosong, sekosong hati aku.

Aku teringin jumpa mereka.
Aku rindu mereka.

"Hoi, kau senyum sensorang tu kenapa ?"

"Aku wassep dengan pakwe aku. Ramai gila, keliling pinggang."

"MasyaAllah gais, hahaha weh, nak tanya,"

"Tanya apa ?"

"Aku...senanya...rindu sahabat aku.. Dah lama tak contact dengan dia."

"Rindu. Mudah untuk dirasa, tapi sukar untuk diungkap.
Pergilah text dia. Belum terlambat lagi. " Aku senyum.

"Tapi aku segan. Tapi aku rindu. Hm, kenapa lah rasa rindu ni sakit sangat."

"Rindu tu sepatutnya indah, bahagia. Allah masih memberi kita rasa rindu pada makhlukNya. Tapi, kita. Ada tak kita rindu Dia, walaupun sekali ?

Ada tak kita rindu Rasulullah hari ni ? Sedangkan Rasulullah, sangat rindukan kita.

Ya, dalam masa yang sama, sakit juga sebab tak dapat luahkan. So, just go and tell her, okeh ?"

Dia terus berlalu.

Air mata aku jatuh. Ya Rabbi, aku rindu untuk bersujud di malam hari.

Kekla | 05102015 | 1715