/ Bicara / Muslimah ?

January 29, 2016


Muslimah.

Yap, muslimah.

Muslimah sejati. Tapi, betul. 

Memang mudah untuk disebut sebagai muslimah.

Setiap hawa sering disebut sebagai Muslimah sejati and else.

But, I'm really afraid with this title.

Sebab ?

Ia terlalu berat untuk aku.

Banyak benda yang kena pikul. Allah.

Kuat ke aku ?

" Nak mengalah sekarang ? Buat apa kita belajar bersusah payah untuk berjalan dahulu. " - Mato

Okey, tersedar. Aku kena kuat. Bukan untuk mereka, tapi untuk Allah.

Jalan istiqamah yang penuh dengan ujian dan dugaan.

Bukan ke tanda Allah sayang ?


Betul, Allah kirimkan sebagai tanda Allah sayang dan rindu dekat kita.


Cakap memang mudah. Tapi, kamu tak pernah melalui apa yang muslimah lain lalui.


Tapi, cukup ke dengan tudung labuh, stokin, handsock, jubah, baju kurung dan t-shirt muslimah menampakkan yang aku ni muslimah ?


Cukup ke pada pandangan zahir sahaja.


Sedangkan dalaman aku. Masih punya perasaan iri hati, hati kotor dengan benda-benda yang lagha, hasad dengki. Cukupkah dengan pakaian luaran aku sahaja ?


Tepuk dada, tanya iman.


Aku tersandar. Menangis.


Bila keluar mana-mana, pasti akan ada yang pandang pelik. Pandang atas bawah, macam tak puas hati.


Kenapa ? Apa salah aku ?


Salahkah aku pakai pakaian macam ni ? Tak ikut trend semasa.


Aku dah lali. Aku dah penat.


Aku simpan, aku pendam dalam hati.


Depan orang aku tersenyum, tetapi, di hadapan Allah.


Aku lemah. Aku menangis semahu-mahunya. Sebab itu tempat aku bergantung.


Betul, kamu cakap memang mudah. sebab kamu tak merasainya.


Aku tetap sabar dengan apa yang mereka lakukan.


Tapi sampai bila nak sabar ?


" Sampai kita terpilih untuk bertemu dengan Dia." - Mato


PS [ Hanya sebuah coretan. Inspirasi daripada blog Mato. Its really hard to be muslimah. Note to my self. Banyak yang perlu diperbaiki.]


Ayuh sahabat !


Kita pegang tangan kita erat-erat untuk menuju ke syurga Ilahi.


Minta tolong boleh ?


Bimbing aku andai aku terlalu jauh dari Ilahi.


Jazakallah

sjmilah_

You Might Also Like

0 comments

Instagram

Twitter